WIE BEN JIJ is een effectief programma voor scholen die zoeken naar middelen om invulling te geven aan het bij wet (sinds augustus 2021) verplichte wereldburgerschapsonderwijs en/of cultuuronderwijs, zowel onderschools als naschools, waarbij de nadruk ligt op filmeducatie, cultuurparticipatie en talentontwikkeling. Op het vlak van wereldburgerschap biedt WIE BEN JIJ? enerzijds persoonlijke en pedagogische vorming van de kinderen richting burgerschap en anderzijds de mogelijkheid om als school bij te dragen aan een samenleving die kinderen nu – en in de toekomst – nodig hebben.
Binnen het reguliere onderwijssysteem ligt veelal de nadruk op het kind als een ‘meetbaar’ individu waarbij resultaatgericht wordt gekeken. WIE BEN JIJ leert op een andere manier naar elkaar te kijken waarbij de eigen identiteit wordt onderzocht – en versterkt – ten opzichte van de ander. Samen met leerkrachten en door ouders te betrekken bij het project, wordt een positief klimaat geschapen waarin we allemaal met elkaar in verbinding staan. Kinderen interviewen elkaar en ouders in wisselende samenstelling en dat geeft een breed en rijk perspectief. Het geeft zelfvertrouwen dat zij ook buiten school met zich meedragen. WIE BEN JIJ bevordert op deze manier de sociale cohesie in de klas en de wijk.
We krijgen terug van deelnemende scholen dat WIE BEN JIJ voor hen een investering is in een programma dat wezenlijk verandering brengt in de groep en bij het kind. De film geeft de rest van het schooljaar een ingang om met elkaar in gesprek te gaan en er ontstaat beter contact met en tussen de kinderen, maar ook met en tussen de ouders.
Gunt u uw school/klas een WIE BEN JIJ project? Neem dan contact met ons op en wij vertellen u graag over de mogelijkheden!